De term weekender komt uit de clubscene en verwijst naar een collectieve ervaring buiten de lineaire tijd. AM.PM.AM. geeft hier een eigen invulling aan, met fluïde vormen van interactie tussen kunst en publiek. Voor elke editie wordt samengewerkt met een kunstenaar of collectief, aangevuld met bijdragen van interdisciplinaire makers: van dj’s en performers tot beeldend kunstenaars en muzikanten.
Nest transformeert per weekender van gedaante. Grenzen tussen disciplines vervagen telkens opnieuw en worden ingevuld aan de hand van de visie van de gastcurator: van muzikaal podium tot audiovisuele installatie, waarbij repetities, installaties en interactieve momenten elkaar afwisselen. Als bezoeker word je uitgenodigd je vrij door de ruimtes te bewegen, en van tentoonstellingsruimte naar clubruimte te springen. Het creatieve proces staat centraal en ontvouwt zich in een voortdurend veranderende scenografie. Tijdens de weekenders kun je een breed programma verwachten: van performances, luistersessies en installaties tot dj-sets, concerten, open repetities, filmscreenings, workshops en gesprekken met makers.
Over Weekender 1: Tutto Questo Sentire
De eerste editie van AM.PM.AM. wordt geleid door het collectief Tutto Questo Sentire, opgericht door Sandro Mussida, Olivia Salvadori en Rebecca Salvadori. In drie dagen tijd werken zij aan een experimentele, interdisciplinaire opera. Dit is een open proces in een voortdurend veranderende scenografie. Tutto Questo Sentire (TQS) zoekt naar radicale manieren om de relatie tussen repetitie, performance en tentoonstelling te herzien. Zo wordt Nest tijdens AM.PM.AM. een open studio: een laboratorium waarin het proces zelf het eindresultaat is.
Voor het weekend nodigt TQS een aantal van hun samenwerkingspartners uit. De leden van TQS zijn los van elkaar namelijk weer onderdeel van nieuwe collectieven, die ze bij hun proces betrekken. Tijdens AM.PM.AM. zijn dat onder andere: GAISTER, A Forbidden Distance, Coby Sey, Sandro Mussida (solo piano), lichtkunstenaar Charlie Hope en danser/choreograaf Maëva Berthelot.
Coby Sey ken je misschien van zijn werk met de Britse Mica Levi en Tirzah. Naast een dj-set treed hij vrijdag ook op met het project GAISTER, dat weer een samenwerking is met Olivia Salvadori en drummer Akihide Monna. Saint Abdullah, bestaande uit de Iraans/Canadese broers Mohammed en Mehdi, presenteert zaterdag hun samenwerking met Eomac en Rebecca Salvadori: A Forbidden Distance. Sandro Mussida geeft naast zijn rol in het collectief op zondag ook een solo piano concert.
Als bezoeker maak je verschillende stadia van het proces van dichtbij mee. Van open repetities en concerten tot gesprekken met de kunstenaars die weer als bronmateriaal dienen voor Tutto Questo Sentire’s deconstructed opera.
Over Weekender 2: swellS & Make It Fit—A Life Script
swellS
swellS is een nieuwe audiovisuele samenwerking tussen de band Spill Gold (Rosa Ronsdorf en Nina de Jong) en Studio Noralie (Noortje van den Eijnde), die in première gaat bij Nest in Laak tijdens deze editie van AM.PM.AM. Het werk vervaagt de grenzen tussen sculptuur, textiel en performance, en roept het beeld op van een rimpeling; een metafoor voor ecologische verstrengeling en de onderlinge verbondenheid van al het levende. swellS wordt gepresenteerd als zowel een 50 minuten durende live performance op vrijdagavond als een op zichzelf staande installatie die enkel dit weekend bij Nest te zien is.
Make It Fit
Make It Fit — A Life Script vindt plaats op zondagavond en is een multidisciplinaire performance van één uur van Tingyi Jiang. Het werk onderzoekt hoe taal autoriteit, identiteit en sociale normen vormgeeft door het internaliseerde maatschappelijke script van ‘Make It Fit’ te ontleden. Binnen een geconstrueerde setting vermengt de performance publieke toespraak, persoonlijke vertelling, sonische compositie en geïmproviseerde interactie, waarbij taal een live onderhandeling wordt tussen zelf, structuur en collectieve verbeelding. Het project transformeert ‘aanpassing’ tot een performatieve strategie die conformiteit bevraagt en tegelijk een duurzaam, adaptief model voor kritische artistieke praktijk voorstelt.
Make It Fit — A Life Script ontstond uit een urgente behoefte om te reflecteren op en te reageren op de kracht van autoritaire taal die Tingyi Jiangs persoonlijke en sociale ervaring heeft gevormd. Opgegroeid in China werd zij ondergedompeld in een culturele omgeving die werd gestuurd door het adagium ‘make it fit’. Deze uitdrukking, geworteld in Confuciaanse waarden en doorgetrokken naar politieke ideologieën, ouderlijke verwachtingen en sociale normen, was niet slechts een abstract stel regels, maar een diep geïnternaliseerde choreografie die haar gedrag, stem en identiteit bepaalde.
In een voortdurend veranderend sociaal en politiek landschap bevindt Jiangs artistieke praktijk zich in een constante onderhandeling met haar omgeving. De toenemende druk tot conformiteit – in zowel het persoonlijke als publieke leven, versterkt door digitale media, economische druk en politieke verschuivingen – vraagt niet alleen om nieuwe vormen van expressie, maar ook om nieuwe manieren om de rol van de kunstenaar in het publieke domein te belichamen.